Bojová taktika
Od prvních okamžiků hry je hráč nucen čelit přívalu skřetů a později i konfrontaci s jinými hráči, zejména hraje-li v klanu. Proto lze bez nadsázky říci, že správná bojová taktika je základem úspěchu. V tomto článku se dozvíte některá základní doporučení, prověřená mnoha bojovými akcemi nejen klanu Draci.
Bojové jednotky
Ve hře PH se vyskytuje mnoho jednotek různých typů a vlastností. Kromě lidských jednotek se setkáte se skřety, trpaslíky, zvířátky a se speciální, nejsilnější jednotkou - černým rytířem. Podrobný popis zde uvádět nebudeme, je přehledně zpracován v oficiální nápovědě.
Každá pohyblivá jednotka bez výjimky má několik základních vlastností. Na obrázku vidíte, že vedle jednotek se vpravo zobrazuje ukazatel stavu zdraví a energie (červený a modrý sloupec), pod nimi je erb vlastníka jednotky a pod ním označení hodnosti jednotky - 0 až 9.
Podrobněji si popíšeme vlastnosti, které jsou důležité pro boj:
Pokud kliknete myší na libovolnou jednotku, zobrazí se vám takováto tabulka. Mimo jiné se z ní dozvíte aktuální a maximální hodnotu energie a zdraví, jakou má jednotka hodnost, jaké je její útočné a obranné číslo, jakou má obranu před střelbou a také útok na budovy (důležité zejména u beranidel).
Energie
Není náhodou, že hodnota energie je uvedena v tabulce na prvním místě. Energie je totiž často to nejcennější, co v boji máte. Ve hře se jednotkám obnovuje velice pomalu, a pokud jednotka bojuje, tak se neobnovuje vůbec. Proto je třeba se naučit s energií neplýtvat!
Každá akce stojí jednotku určité množství energie - proto než s ní pohnete nebo jí zadáte útok, řádně si vše předem promyslete. Je nezbytné naučit se myslet několik tahů dopředu - podobně jako v šachu. Ani ta nejsilnější jednotka, pokud je bez energie, vám v boji mnoho nepomůže. A co hůř - může se stát překážkou, která bude blokovat pohyb vašich ostatních jednotek.
Také z tohoto důvodu je potřeba při akcích, jichž se účastní více hráčů z jednoho klanu, přenechat ovládání jednotek veliteli mapy, kterým bývá jmenován hráč s dostatečnými bojovými zkušenostmi. Pokud v některých případech ovládá jednotky více hráčů najednou, je třeba, aby své akce vzájemně konzultovali pomocí klanového chatu.
Akce / Pohyb |
Spotřeba energie |
Kamenná cesta |
150 |
Hliněná cesta |
200 |
Pohyb po trávě |
300 |
Obtížný terén |
450 |
Zahájení boje |
300 |
Střelba |
600 |
Stavba stavitelem |
600 |
Léčba léčitelem |
200 |
Zdraví
Každá jednotka má od narození určitý počet bodů života, ve hře PH pojmenovaných jako Zdraví. Pokud na takovou jednotku (D) zaůtočí jiná jednotka (A), pak jí v každém kole ( = každou minutu boje) může ubrat určitý počet bodů zdraví. Pokud body zdraví klesnou na nulu, jednotka zemře. O kolik bodů při útoku jednotka přijde, rozhoduje velikost útočných a obranných čísel obou jednotek (A i D) + je zde poměrně významný prvek náhody. Ač je to s podivem, může se stát, že slabší jednotka za příznivých okolností může zabít i jednotku silnější. Není to pravidlem, nicméně několikrát k tomu již prokazatelně došlo.
Celkové množství zdraví jednotky se dá zvýšit použitím artefaktů - železného, mosazného nebo smaragdového prstenu, případně některými artefakty ze setu černého rytíře.
Zdraví se u jednotek obnovuje několika různými způsoby - některé jednotky (hrdinové, všichni skřeti, někteří trpaslíci, zvířátka a některé speciální jednotky) se umí léčit samy od sebe - pokud nebojují, tak jim každých 10 minut přibude určitý počet bodů zdraví - kolik to je, zjistíte v této tabulce:
Jak vidno, Skřetímu veliteli (SV) každých deset minut přibude 1 bod zdraví, až do dosažení maxima. Podobným způsobem přibývá jednotkám i energie, ovšem dvojnásobnou rychlostí - každých 5 minut (jak vidno v tabulce, přibude skřetímu veliteli každých 5 minut 20 jednotek energie).
Jednotku je dále možno vyléčit jednorázově - a to buď použitím jednorázového artefaktu (červené lahvičky), nebo pomocí placené služby Vyléčení, která stojí 3 kredity, kdy jednotka se po jejím použití plně uzdraví. (Vyléčení, podobně jako Zuřivost, lze použít jedenkrát za 8 hodin).
Třetí možností je speciální artefakt ze setu Černého rytíře - a sice Amulet života, který vyléčí jednotku která ho nese ve výbavě každých 10 minut o 1 bod.
A nakonec lze pro léčení použít speciální jednotku, kterou je Léčitel (lze jej naverbovat v kostele). Léčitelé vyšších hodností dokáží léčit jednotky i na dálku - výměnou za 200 jednotek své energie. Pozor - vozíky a beranidla takto léčit nelze!
Útok a obrana
Na bitevním poli se setkáš s různě silnými jednotkami. Jak poznáš, jestli je jednotka slabší nebo silnější než tvoje jednotky? Zejména podle útočného a obranného čísla a také podle počtu bodů zdraví - viz obrázek níže:
Zdraví jednotky už jsme probrali, teď si rozebereme útočné a obranné číslo. Na obrázku vidíme, že Raněný zbrojnoš Béďa" má v kolonce "Útok, obrana: " uvedena čísla 24 a 22+10. Číslo 24 (doplněné obrázkem meče) je útočné číslo, číslo 22+10 = 32 je obranné číslo (je doplněné obrázkem štítu).
Určitě jste si všimli, že obranné číslo u zbrojnoše Bédi je složeno z bílého a zeleného čísla. Co to znamená? Každá jednotka má tzv. základní útočné a obranné číslo. Tato čísla jsou dána výhradně typem jednotky - tzn. platí pro každého hrdinu, zbrojnoše, skřeta sekerníka, skřetího velitele, ... který má hodnost 0. S každou vyšší hodností (zvedne se o +1 za zabití nepřátelské jednotky) vzroste o +1 také útočné a obranné číslo. Maximální dosažitelná hodnost je 9. Takže zbrojnoš, který má základní ÚČ a OČ 15 / 12 (hodnost 0) může mít ÚČ a OČ maximálně 24 / 21 (hodnost 9). Po dosažení hodnosti 9 se už ÚČ ani OČ s počtem zabitých jednotek nezvyšuje.
Existují však ještě dva způsoby, jak útočné a obranné číslo jednotce zvýšit. První způsob je vybavit jednotku artefakty. Některé artefakty, například šavle, meč, sekera nebo kopí zvyšují o určitý počet bodů útočné číslo, jiné artefakty (štít, zbroj, přilba nebo pláštěnka) zvyšují číslo obranné. Tento přírůstek ÚČ nebo OČ je v informační tabulce jednotky uveden zvlášť, zeleným číslem.
Druhý způsob, jak dočasně výrazně zvýšit útočné číslo jednotky, je použít placenou službu - Zuřivost. Tato služba, která stojí jeden kredit, zvýší na jednu hodinu základní útočné číslo na dvojnásobek. To znamená, že například zbrojnoš s hodností 9, který má základní ÚČ 15 a aktuální ÚČ 24, bude mít po rozzuření útočné číslo 24+15 = 39 (bez artefaktů).
Jeden za všechny, všichni za jednoho
Když bojuješ se silnou nepřátelskou jednotkou, vždy se snaž útočit více jednotkami najednou, z různých stran. Útok veď tak, aby protivník sekal do tvé nejlépe chráněné jednotky (s nejvyšším obranným číslem a dostatečným počtem bodů zdraví), případně do jednotky, která se sama umí uzdravovat (jako například tvůj hrdina), nebo do jednotky, kterou lze snadno nahradit (obyčejný zbrojnoš). Útok více jednotek najednou umožňuje udolat i mnohem silnější jednotku, takže např. skřetího velitele lze takto zabít čtyřmi zbrojnoši při ztrátě jednoho z nich.
Užitečná pomůcka
Při boji na mapě, kde je velké množství jednotek různých hráčů dvou klanů, je poměrně obtížná orientace. Dříve se to řešilo tak, že každý klan ve válce nařídil svým členům používat stejnou vlajku. Tak bylo na první pohled možno odlišit jednotky vlastní od jednotek protivníka. Ale výrazně to zhoršilo možnost zjistit, kde jsou mé vlastní jednotky.
Nyní je ve hře zajímavá vychytávka - pokud zapnete taktickou mřížku (ikonka žluté mřížky vlevo nahoře), zobrazí se na mapě mřížka, která nejen že umožňuje lépe plánovat stavbu vesnice, ale také dokáže vybarvit políčka, na kterých stojí vlastní a klanové jednotky. Moje vlastní jednotky jsou podbarveny modře, jednotky mého klanu zeleně. Ostatní jednotky podbarveny nejsou.
Poznámka: pokud vám mřížka takto nefunguje, stiskněte klávesy Ctrl+F5.
Různé vychytávky
Pokud ti skřet útočí na budovu, přijď k němu se zbrojnošem, napadni ho a pak zase ustup. Skřet se otočí a přestane budovu bourat. Bude pak většinou několik hodin jen tak stát, než se odhodlá k nějaké další akci. Tedy dost času na přisunutí posil a jeho likvidaci. Podobným způsobem lze mařit útok beranidla na budovu. Beranidlo se začne bránit proti útočníkovi a bude-li chtít opět pokračovat v bourání budovy, bude ho to stát cenných 300 jednotek energie. Celou akci pak jde pochopitelně zopakovat.
Podobný princip lze uplatnit i u obrany vozíku (pokud má vozík dostatek energie). Nechat útočníka k vozíku přiblížit a až zadá útok (tj. -300 energie), o jedno políčko s vozíkem ustup. Útočník udělá krok a musí znovu zaútočit (-300 energie), ty opět ustoupíš atd. Pokud je útočník pouze jeden, dá se mu takto úspěšně ubránit do doby, než se vozík teleportuje domů.
Zabijeni
(Angee, 31. 10. 2011 23:36)